فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که با درد عضلانی همراه با خستگی ، خواب آلودگی ، مشکلات حافظه و تغییرات خلقی مشخص می شود. فیبرومیالژیا یک بیماری شایع است ، تخمین زده می شود از هر 20 نفر در سراسر جهان یک نفر از فیبرومیالژیا رنج می برد. زنان بیشتر از مردان مبتلا می شوند. افراد بین 30 تا 60 سال بیشتر دچار فیبرومیالژیا می شوند.

فیبرومیالژیا غالباً ناشی از ضربه جسمی ، جراحی یا فشار روانی شدید است. در موارد دیگر ، علائم ممکن است به تدریج و بدون هیچ گونه تحریک ایجاد شود.

علائم فیبرومیالژیا چیست؟

دردی که با فیبرومیالژیا همراه است معمولاً به عنوان یک درد مستمر و کسل کننده توصیف می شود که از عضلات شروع می شود. اغلب اوقات درد به سراسر بدن گسترش می یابد. برای اینکه گسترده در نظر گرفته شود ، درد باید در دو طرف بدن و زیر و بالای کمر باشد.

در فیبرومیالژیا ، هنگامی که فشار بیشتری به قسمت های خاصی از بدن وارد شود ، درد نیز وجود دارد که به عنوان نقاط دردناک تعریف می شوند. نقاط درد شایع تر عبارتند از:


 
پشت سر
شانه ها
جلوی گردن
قسمت بالای قفسه سینه
زانو
بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا اغلب شکایت دارند که بعد از بیدار شدن احساس خستگی می کنند ، حتی اگر شب ها به اندازه کافی خوابیده باشند. خواب آنها غالباً با دردهای شبانه مختل می شود و بیشتر بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا در خواب مشکل دارند.

سایر شکایات و شرایط شایع مرتبط با فیبرومیالژیا عبارتند از:

سردرد
سندرم روده تحریکپذیر
آندومتریوز
افسردگی.
چگونه فیبرومیالژیا تشخیص داده می شود؟

در سال 1990 ، کالج روماتولوژی آمریکا دو معیار اصلی را تشخیص داد که می تواند فیبرومیالژیا را تشخیص دهد:

درد گسترش یافته در بدن که بیش از 3 ماه طول می کشد
حداقل 11 مورد از 18 لکه درد ممکن در بدن است.
مشکل فیبرومیالژیا این است که علائم ممکن است بیایند و از بین بروند ، در نتیجه تشخیص پزشکان دشوار است. در موارد دیگر ، پزشکان از شدت فشار وارد بر نقاط مشکوک به درد برای تعیین وجود آنها اطمینان ندارند. معیارهای تشخیصی جدید ، اصلاح شده:

درد گسترش یافته در بدن که بیش از 3 ماه طول می کشد
فقدان بیماری یا بیماری دیگری که می تواند باعث درد شود.
درمان فیبرومیالژیا چیست؟

در درمان فیبرومیالژیا ، هدف اصلی کاهش شدت علائم و بهبود سلامت کلی بیمار است. متداول ترین داروهای ضد درد ، داروهای ضد افسردگی هستند.

هدف کاهش شدت درد است. علاوه بر دارو ، می توان از روان درمانی برای درمان افسردگی و خستگی که در این بیماری شایع است ، استفاده کرد.

 

از اینکه زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مطلب از سایت همسرتایم اختصاص دادید، متشکریم